التسجيل قائمة الأعضاء



 
القدس لنا - سننتصر
عدد مرات النقر : 138,638
عدد  مرات الظهور : 162,976,044

اهداءات نور الأدب

العودة   منتديات نور الأدب > نــور الــشــعـر > بحار وشطآن > فضاءات الزاجل والنبطي والشعبي
إضافة رد
 
أدوات الموضوع
قديم 20 / 09 / 2008, 00 : 01 AM   رقم المشاركة : [1]
محمد أبو زيد الأسيوطي
كاتب ومحامي

 الصورة الرمزية محمد أبو زيد الأسيوطي
 




محمد أبو زيد الأسيوطي is on a distinguished road

Post يا ابن الفقير

يا ابن الفقير // قصيدة زجلية للشاعر محمد أبو زيد الأسيوطي
يا ابن الفقير
أوعي تشكي للوزير
م الغلا
ولا تعمل بلبلا
أو تقول بقي فيه مجاعة
في البلاد
هيه إيه بقت اختراعة
كل ساعة
مشكلا
قول تمام سمعنا وطاعة
وان سمعت قول إشاعة
مش إذاعة
هيه ولا
ولا إيه المسألة
وان لقيتها صداع وخل
والكلام أصبح ممل
هوه حل
يناس بسيط
ع الغلي تعمل عبيط
أوعي دمك يوم يشيط
أو تزيط
خليك ظريف نام خفيف
يعني بناقص م العشي
طول حياتها ملطشة
ويا اهلك
وأنت حالتك
بالبلا
يعني تشرب م البحور
مش مهم
ولا تسكن في القبور
مش مهم
المهم أن القصور
مش ليك ياللا
الغي عقلك خلي جهلك
للأمور
هوه الأساس
أوعي تعمل فيها عنتر
دا الشعوب يا ما فيها ناس
غاوية الكلام والفرفشة
وأنتا برضوا مش ح تقدر
والمشاكل مالها لازمة
وان قالو لك قول دي أزمة
أيوة أزمة ومرحلة
يابن وطني لا تشاكل أنت مش قد المشاكل
أنتا بس
غني طبل قوم و هبل
قول براحتك بس وحدك
في الخلا
او يسمع حد بيك يشتكيك
يطحنون زي الفريك
يبقي يومك قندلا
ولا تنهيها بعلقة علقة حلوة
ولا غلوة
تنسي فيها المرجلا
وأما تغلي أي سلعة
قول بناقص منها خالص
أنت ناقص بهدلا
لو يزيد السعر لم
في الغدا أو مش مهم
ضم أيدك في الفطار
والخضار
منه بناقص في العشا
والرغيف
لو مش نظيف أو خفيف
ولا طعمه جلد ليف
ولا شكله
عاد مخيف
قول بناقص منه خالص
ولا يعني هوه كيف
كل وجبة بالغموز هوه يعني جوز ولوز
ولا عيش
اعتبر انه مفيش
يعني عيش
يعني قصر في الكلام
والعلام
مش شرط يبقي في مدرسة
والهدوم
علي جتتك متقطعة عامله زي البردعة
قديمة بس كويسة
يعني مش لازم تغير كل يوم
ع العموم
مهما كان جيبك
مفلس
برضوا عيش
أو تغلط أو تغلس
وأوعي تطلع م الهدوم
لا النجوم
تفتن عليك متلاقيش
وفي أيديك تلبس أساور من حديد
والشاويش تلقاه معك
لاء وتلبس إيه بقي
قول جريمة قول قضية
قول حبال المشنقة
قول وقول
قول بريء قول ضحية
في النهاية
هيه هيه
طرحة علقة ميه مية
وأنت جسمك عمره
واخد ع الشقي
واللي نحس
مش ح يشعر
لما يفطس ولا يغطس
في الهموم
حتى لو تعرف تعوم
برضوا ح تودع فطيس
والنصية كون حريص
قبل ما تلبس قميص
الجواز
خلي عينك ع الجهاز
دا المهور والعة وجاز
وأنتا بيتك من قزاز
متحدفش الناس بالطوب
وأوعي تمشي بالحبوب
لو تبقي في يوم عريس
وأنت بقيت
لا تفكر يوم تخلف
أو تولف
يوم تنام أو تقيل كل قيلولة بعيل
والحكومة تشيل
وتصرف
ع العيال
يعني مش لازم تسيب
ليك فروع
أو مجرد احتمال
للوجود من أي نوع
كون قتوع
يا للي مش لاقي وعمرك كله جوع
إيه اللي واخده من حياتك
إيه مفيش
يعني أصلا
أنت مش مفروض تعيشبرجاء التعقيب اذا نالت القصيدة اليسير من استحسانكم أخوكم الشاعر// محمد أبو زيد الأسيوطي


نور الأدب (تعليقات الفيسبوك)
محمد أبو زيد الأسيوطي غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 20 / 09 / 2008, 34 : 08 AM   رقم المشاركة : [2]
ناهد شما
مشرف - مشرفة اجتماعية


 الصورة الرمزية ناهد شما
 





ناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond reputeناهد شما has a reputation beyond repute

بيانات موقعي

اصدار المنتدى: صفد - فلسطين

رد: يا ابن الفقير

الأستاذ محمد أبو زيد / حفظك الله

لقد أعجبتني قصيدتك الزجلية تبسمتُ وقُهِرْتُ في نفس الوقت ولماذا لا يعيش الفقير ربما يأتي عليه يوم يصبح غنياً ( أو نصيبه في الجنة ) والغني يصبح فقيراً وربما هذا الفقير غنياً بفكره وعقله ودينه
فقد قال ابن عباس: كان النبي صلى الله عليه وسلم يبيت طاوياً (جائعاً بلا طعام) ليالي.. ماله ولا لأهله عشاء، وكان عامة طعامه الشعير، وكان يعصب الحجر على بطنه من الجوع، وكان يقول: (اللهم توفني فقيراً ولا تتوفني غنياً، واحشرني من زمزة المساكين).
وقد دخل صلى الله عليه وسلم على ابنته فاطمة الزهراء رضي الله عنها وهي تطحن بالرحى، وعليها كساء من وبر الإبل فبكى وقال: (تجرعي يا فاطمة مرارة الدنيا لنعيم الآخرة).
صدق رسول الله

فعلينا اولا ان نسأل عن جيراننا فإذا كان جارك بخير انت بخير

وتاكدوا في النهاية أن القضاء على الفقر هو قضاء على بيئة خصبة للفتنة أو الرزيلة فالفقر يجعل نفس الفرد اكثر ضعفا مما يسهل لعمل الشيطان

وجاء في جملة من الآثار: "ليس المؤمن الذي يشبع وجاره جائع" و"إذا بات مؤمن جائعا فلا مال لأحد" وإن يكن ثمة نظر في أسانيدهما ففيهما الدال على فقه سلفنا لمشكلة الفقر... وجاء في بعض مدونات الحنابلة (إذا مات المسلم جوعا... فإن القادرين ممن حوله يعتبرون له قتلة... ويلزمون بدفع الدية عن...)

دمت ودام قلمك
توقيع ناهد شما
 
سأنامُ حتى ساعة القلقِ الطويلِ وأفتحُ العينينِ من أرقٍ
يدي إنْ أقفلتْ كلّ الأصابع كي تشدّ على السرابِ
أعودُ مقتول الشروع بغسل أحلامي الصغيرةِ
كم تمنيتُ الرجوعَ إلى الطفولةِ يافعا ويردّني
صوتُ ارتطامي بالزجاج المستحيل على المرايا
أشتري منكمْ صلاتي فامنحوني ما تبقـّى من زمانٍ
وامنحوني كأسَ أحلامٍ تشظـّى في الظلامِ
عبرتُ نحوي كي أردّ قميص وقتي للزمانِ
فتهتُ في وجع النخيلِ ولمْ أنمْ إلا قليلا ..
الشاعر الفلسطيني طلعت سقيرق
ناهد شما غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 20 / 09 / 2008, 21 : 07 PM   رقم المشاركة : [3]
محمد أبو زيد الأسيوطي
كاتب ومحامي

 الصورة الرمزية محمد أبو زيد الأسيوطي
 




محمد أبو زيد الأسيوطي is on a distinguished road

رد: يا ابن الفقير

الأخت العزيزة // ناهد شما
انا اشكرك علي تعليقك الجميل علي قصيدتي
وانا اتفق تماما معك في كل حرف
ورد بالتعقيب
واعلمي
انني لا الوم الفقير علي فقرة
ولكني احارب بقلمي من افقرة
من كان سببا في جوعة
من كان سببا في ظلمة وقهرة
من اخذ منه لقمة عيشة
من اخذ منه فرصته في ان يحيي مثل غيرة
حياة كريمة
من اخذ فرصتة في عمل وتركة يتسكع في الدوب
ان احارب من لا يخرج من مالة
زكاة مالة
من لا يتقي الله عز وجل في الفقراء
انا لا اسخر من الفقير ولكني اسخر من واقع اليم
من المحسوبية والقهر والظلم
والبعد عن الدين
ولا اسخر من الفقير
لانه ما بيده افقر نفسه
انا لا الومة وانما الوم مفردات الحياة من حولة
اختي العزيزة
تعلمين ان الفقر قد يكون سبب انحراف الشخص عن المسلك القويم
ان لم يكن متمسكا بالدين قد يؤدي الي السرقة وقد يجعل المراة تنحرف لتطعم
اولا دها وقد يكون سبب الكثير من الجرائم الا ما رحم ربي
ولا يقدر حياة المحروم الا من حرم
واخيرا لن اقول الا كلمة واحدة
لو كان الفقر رجلا لقتلته
شكر لك اختي العزيزه
محمد أبو زيد الأسيوطي غير متصل   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 19 : 07 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tranz By Almuhajir *:*:* تطوير ضيف المهاجر
Ads Organizer 3.0.3 by Analytics - Distance Education

الآراء المنشورة لا تعبر بالضرورة عن رأي الإدارة وتمثل رأي كاتبها فقط
جميع حقوق النشر والتوزيع محفوظة لمؤسسة نور الأدب والأديبة هدى نورالدين الخطيب © ®
لا يجوز نشر أو نسخ أي من المواد الواردة في الموقع دون إذن من الأديبة هدى الخطيب
مؤسسة نور الأدب مؤسسة دولية غير ربحية مرخصة وفقاً لقوانين المؤسسات الدولية غير الربحية

خدمة Rss ||  خدمة Rss2 || أرشيف المنتدى "خريطة المنتدى" || خريطة المنتدى للمواضيع || أقسام المنتدى

|